Regularne czyszczenie kosiarki
Koszenie nawet najbardziej zadbanego trawnika nie należy do najczystszych czynności. W trakcie pracy, źdźbła pokosu przylegają do obudowy kosiarki, ostrzy oraz spodu, formułując solidną warstwę. Jeśli nie pozbędziemy się jej zaraz po koszeniu, z zasuszonej trawy powstanie trudna do usunięcia skorupa, która może blokować niektóre funkcje kosiarki. Ponadto, nieusunięta warstwa pokosu może prowadzić do korozji stalowych elementów. Dlatego tak ważne jest regularne czyszczenie kosiarki, najlepiej po każdym użyciu. Świeży pokos znacznie łatwiej usunąć niż starą zeschniętą skorupę.
Możemy zrobić to za pomocą węża ogrodowego bądź myjki ciśnieniowej. Należy jednak uważać, by woda nie przedostała się do newralgicznych części kosiarki: filtra powietrza, przewodów sterujących czy otworu tłumika.
Pokos może gromadzić się również za kołami kosiarki. Choć z pozoru jest to miejsce mało znaczące, w rzeczywistości zeschnięta trawa w tym miejscu może narobić sporo problemu, blokując regulację wysokości koszenia, a nawet zrywając linkę napędu.
Ostrzenie i wymiana noży do kosiarki
Nie da się ukryć – noże to jedna z najważniejszych części do kosiarki i warto zadbać o to, by były w dobrym stanie. Jest to kluczowe zarówno dla żywotności sprzętu, jak u dla kondycji trawy, którą kosimy. W trakcie eksploatacji noże w naturalny sposób się zużywają, dlatego warto kontrolować ich stan przed każdym użyciem, a w razie potrzeby zadbać o ich naostrzenie bądź wymianę na nowe, jeśli są mocno zużyte lub wyszczerbione.
Kontrola filtra powietrza
Chcąc nie chcąc, filtry są jednymi z częściej wymienianych części do kosiarki. Choć raz na jakiś czas wystarczy porządnie go przeczyścić z użyciem sprężonego powietrza, z czasem będzie wymagał wymiany na nowy. Zatkany, zabrudzony bądź uszkodzony filtr powietrza ogranicza prawidłowy przepływ i może przepuszczać pył i osad, który skutkuje zanieczyszczeniem gaźnika, a także nadmierną eksploatacją tłoków, cylindrów i pierścieni silnika. Filtr powinien być sprawdzany przed każdym użyciem, zwłaszcza jeśli pracujemy w zakurzonym środowisku.
Praca z zatkanym filtrem powietrza może prowadzić do zabrudzenia świecy zapłonowej. Wówczas silnik zużywa więcej paliwa i wyraźnie traci na mocy. Stan świecy warto sprawdzać raz do roku, najlepiej na wiosnę, przed pierwszym uruchomieniem po zimowym garażowaniu.
Regularna wymiana paliwa
Wielu właścicieli kosiarek nie zdaje sobie sprawy z tego, że paliwo z czasem traci swoje właściwości. Jeśli nie planujemy używać kosiarki przez dłuższy czas (czyli ponad 3 tygodnie), należy pozostawić sprzęt włączony i wypalić resztkę paliwa. W innym wypadku w zbiorniku powstanie osad, który następnie trafi do gaźnika i zatka dysze. Skutkuje to obniżeniem mocy silnika i falowaniem obrotów, a także znacznie większym zużyciem paliwa. Silnie zabrudzony lub uszkodzony filtr nie nadaje się do dalszego użytku nawet po przedmuchaniu i należy jak najszybciej wymienić go na nowy.